Monday, November 2, 2009

Kafir Harbi & Kafir Zimmi

Kehidupan di dalam masyarakat kita sebenarnya telah jauh lari daripada garis panduan yang diterangkan oleh Al-Quran dan As-Sunnah . Islam yang sebenarnya adalah Islam yang diterjemahkan di dalam bentuk politik , ekonomi dan seluruh kehidupan kita .Misalnya , di dalam bentuk politik , sebuah negara Islam yang tertegak berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah akan membahagikan orang yang bukan Islam kepada dua golongan .
Golongan yang pertama : Kafir harbi : iaitu kafir yang memerangi orang-orang Islam .
Golongan kedua : Kafir zimmi : kafir yang tidak memerangi orang Islam
Golongan yang kedua , adalah golongan yang tunduk dengan pemerintahan Islam . Mereka membayar jizyah ( cukai tahunan ) kepada pemerintah . Mengenai golongan ini Rasulullah s.a.w. bersabda :
Maksudnya : " sesiapa yang meneyakiti zimmi , sesunguhnya ia menyakitiku , sesiapa yang menyakitiku sesungguhnya ia menyakiti Allah .
Oleh itu Islam tidak menghalang kita berhubung dan berjual beli dengan golongan ini . Allah s.w.t. berfirman di dalam surah Al-Mumtahinah ayat 8 maksudnya :
"Allah tidak melarang kamu berbuat baik kepada dan berlaku adil kepada kepada orang yang tidak memerangi kamu .."
Di dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w. telah membeli gandum daripada seorang Yahudi secara berhutang dan menggadaikan kepada Yahudi tersebut baju rantainya .
Hadis tersebut berbunyi :
Maksudnya : " Rasullullah wafat dan baju rantainya masih tergadai di tangan Yahudi sebagai jaminan kepada 30 gantang gandum yang diambil oleh baginda .
Golongan yang kedua ( kafir harbi ) ialah golongan yang kita ditegah berhubung dengan mereka . Hubungan kita dengan mereka adalah hubungan peperangan semata-mata . Kita diperintahkan memerangi mereka samada dengan tangan , lidah , hati ataupun dengan memutuskan sebarang kegiatan berjual beli dengan mereka . Ini adalah kerana apabila seseorang itu berjual beli dengan kafir harbi bermakna ia membantu musuh tersebut di dalam memerangi Islam .
Apa yang disebutkan ini adalah mengenai kedudukan orang bukan Islam di dalam NEGARA ISLAM yang kita impi-impikan . Mengenai berjual beli dengan orang bukan Islam di zaman sekarang ,di dalam keadaan masyarakat yang jauh daripada petunjuk Islam ,sekiranya mereka menunjukkan permusuhan yang nyata kepada Islam seperti membunuh umat Islam dan sebagainya ,maka Dr.Yusuf Al-Qardawi berpendapat bahawa golongan tidak dibolehkan kepada kita untuk berjual beli dengannya .
Siapa kafir harbi di Malaysia ? Siapa Kafir Zimmi di Malaysia?

25 comments:

  1. Kalu ikut tafsiran UMNO,

    Pengkhianat Bangsa Melayu: Org2 yg x sokong UMNO, tentang UMNO = Org2 PAS dan PKR

    Kafir Harbi = DAP, kafir yg duduk kat M'sia, byr cukai tapi sebab menentang dasar2 Be End dan bersengkongkol dgn PAS dan PKR.

    Kafir Zimmi= org2 MCA yg menghalalkan seks bebas...yg perjuangkan JUDI di Kelantan w/pon bersusah payah krjn negeri mengharamkan pusat JUDI.

    Kamu rs, tafsiran ini adilkah? sehaluankah dgn kehendak Islam? Tepuk dada tanya IMAN...

    ISLAM bukan HAK UMNO @ MELAYU...ISLAM HAK ALLAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh...UMNO tolak hudud ALLAH jatuh kafir ke tak??atau tergolong dalam golongan munafik?

      Delete
    2. aku rase umno tak tolak hudud.Cume najib kate sebelum jalankan hudud, kite kena perhalusi dan buat sedikit kajian.yang terang2 menolak hudud ialah MB kedah pasal dia kate kalau kelantan jlnkan hudud,tak semestinya kedah pun sama...

      Delete
    3. aku rase umno tak tolak hudud.Cume najib kate sebelum jalankan hudud, kite kena perhalusi dan buat sedikit kajian.yang terang2 menolak hudud ialah MB kedah pasal dia kate kalau kelantan jlnkan hudud,tak semestinya kedah pun sama...

      Delete
    4. aku rase umno tak tolak hudud.Cume najib kate sebelum jalankan hudud, kite kena perhalusi dan buat sedikit kajian.yang terang2 menolak hudud ialah MB kedah pasal dia kate kalau kelantan jlnkan hudud,tak semestinya kedah pun sama...

      Delete
    5. aku rase umno tak tolak hudud.Cume najib kate sebelum jalankan hudud, kite kena perhalusi dan buat sedikit kajian.yang terang2 menolak hudud ialah MB kedah pasal dia kate kalau kelantan jlnkan hudud,tak semestinya kedah pun sama...

      Delete
  2. kita ne hak allah

    ReplyDelete
  3. oi salah tu berdosa besar kerana memfitnah. bukankah karpal singh jelas menyebut, kalau malalaysia ini nak dijadikan negara islam. langkah mayat dia dulu. dengan kata lain dia sanggup mati menentang islam. ahli parlimen dap pulak jelas mempersoalkan kenapa banyak buat misjid di malaysia ni.. ah inilahlah kafir harbi dan tulin. sampai sekarang mca dan mic belum pernah menentang pembinaan ata membanyakan masjid/surau. ini baru betul kafir zimmi, iaitu bayar cukai tetapi tidak menentang islam. pemimpin pas jadi setan bisu.

    ReplyDelete
  4. kepada Anonymous : sedara ni x up to date ke? mmg sy x nafi kan yg karpal singh tu ada kata mcm tu, tp itu masa dia x fhm Islam...lepas PAS dah jelas kan pd beliau, br Karpal Signh tarik blk kenyataan tu...beliau ada bg tahu ms beliau kat Pulau Pinang....sila tgk link ini

    http://www.youtube.com/watch?v=GOBEfvMW34o

    sedara leh bandingkan Islam yg di bawa oleh UMNO, lebih2 lagi kat Karnival Masjid..

    http://www.youtube.com/watch?v=EcAPRzG4WIM

    ReplyDelete
  5. sejak bila ni karpal dan kit siang dan ahli dap lain boleh berjuang untuk negara islam. islam cara dap faham saling tak tumpah atau sama dgn pap kat singapore. apa yg org islam sana tu dapat. azan pun tak boleh dengar kat luar. masjid pun duit kahriah sendiri. penduduk melayu 17% yg dapat biasiswa cuma 1%. orang islam sana cuma kebanyakan kuli penyapu sampah. kat malaysia umno bela juga org islam. tabung haji,uitm,mrsm,mara,asn pas buat ke ?. banyak masjid dibina oleh umno. pas buat apa, depa tau tanam kebencian sesama islam terutama orang umno. nik aziz & hadi tu bukan tak baca quran faham kan tapi kenapa tak ambil suruhan ALLAH bahawa orang islam itu bersaudara. nik najiz (oop!! sory) puji kapiak harbi dap, dia tak zalim. hampa tau tak asal orang dap, dap adalah dulu komunis/soaialis. benci kepada ugama terutama islam. tengok saja berapa ramai orang islam dibunuh masa komunis dan 13 mei. kat singapura tengok kes gaduh melayu islam dgn cina dlm rusuhan maulud nabi, berapa ramai org islam mati. dalam quran sebut jangan kamu jadikan orang kafir sebagai pemimpin kamu. ayat quran ni nik aziz saja buat tak nampak & hadi awang mcm tak nampak juga, tanam rasa benci sesama orang islam terutamanya umno katanya zalim. tak habis2 dendam. seolah2 orang umno dulu sampai sekarang sama saja tak mati2. oi bertaubatlah ikut arahan quran betul2. ALLAH kata amalan dikira sehingga sampai sebelum insan tu mati. kalau taubat sebelum ajal, iA akan diterima. bukan pikiak dulu2 .. zalim semanjang.. tak habis2 dendam. sibuk nak jadi kerajaan dan peliwat/penzina tu dijadikan perdana menteri. dap berakal dibiarkan sesama islam bergaduh. dia tunggu dan menang kemudian. oi setan bisu nik aziz/hadi awang mana sumbangan kamu supaya halayak islam bersatu. ulil amri diperbetul & diterima bukan dap kafir harbi menasihat kamu !!!.

    ReplyDelete
  6. Bagi ja PR menang PRU nak mai ni.hari2 makan nasik kadang2 nk makan steak gak

    ReplyDelete
  7. mne boleh haram ... pr ada dap kafir harbi.

    ReplyDelete
  8. musafir di bumi tuhan...apa yg anda ckp itu betul bahawa islam itu hak Allah.. tp knpa mst nak kaitkan hal ini dengan politik? sudah terang lagi nyata apa yand dimaksudkan dengan kafir zimmi dan harbi... sudah lahh.. jangan kita memusuhi sesama kita.. begitu juga dgn umno.. sudah tiba masanya kita bersatu menentang harbi ini..

    ReplyDelete
  9. Orang tang x boleh berfikir sahaja yang akan beri statement macam Si musafir tuh.. Aku x sokong mana2 pihak.. tp aku hanya pemerhati, apa yang aku perhatikan sekarang nie..Islam tidak bersatu, kerana politik dan wang ringgit agama jadi tebusan. Aku dulu memang sokong UMNO, pastuh aku tgk UMNO kurang aspek keagamaan (ISLAM) dorang lebih pentingkan wang ringgit dan pemodenan sampai kadang2 mereka terlupa apa yang termaktub di dalam AL-QUran, lepas tuh aku sokong PAS, tapi aku hampa, sebab PAS boleh bergabung dengan DAP yang semestinya KAFIR HARBI yang suka bermuka2 pada mulanya dan kemudiannya merekalah yang akan menjatuhkan umat islam. Statement aku nie akan membuatkan PKR marah, tp sebab hati mereka dah buta dan terlalu taksub dalam apa yang mereka perjuangkan sampai mereka tersasar dr landasan sebenar. Sehingga sanggup memanipulasikan agama Islam untuk kepentingan sendiri. Adalah baik bagi mereka membawa orang Islam yang tersesat jalan berbanding mengislamkan orang yang bukan islam. Sebab pada hari akhirat Allah akan menanyakan kepada para ulama` dan ambia, kenapa membiarkan orang Islam yang lain tersesat.

    ReplyDelete
  10. sbb ko skong PAS bkn dasar agama...bkn dasar utk ko berubah dan mncari agama...tp ko skong PAS adlah lbih kpd politik...ko skong utk cri agama..ko xkn ktuk ulama..ak ANTI gler ngn org ktuk ULAMA...hrp2 jga BAHASA...ko bnding kn antara event yg dianjurkn PAS dgn UMNO..event PAS ade gak ilmu yg ko bleh amik...bkn utk di dunia je...utk akhirat skali...ak doakn ALLAH akn bg HIDAYAH utk GOLONGAN yg mcm ko ni...wallahualam...

    ReplyDelete
  11. Pernah juga hadir majlis agama anjuran ulamak Pas, mereka ni bkn ada serukan atau galakkan org.islam agar bersatu, tapi menanam kebencian kpd sesama org islam terutama pemerintah/umno. Mane seruan Islam dlm quran yg arahkan org islam wajib bersatu dan ibarat 1 tubuh. Takde lain menentg habis2an, kalau org yg selalu membaca quran dan mentelaah kata begitu ape lagi pengikut biasanya yg melopong mendengar kata2 tok2 guru mereka. Pas Umno Pkr Islam kembalilah kpd ajaran Alquran sebenar. Jgn. menjadi pemecah umat... umat itu Islam bersaudara. Dlm. quran jelas menyebut org kafir (harbi)dan setan adalah musuh kamu yg nyata. Wallah hualam. Politik2 juga jangan berperangai mcm org kafir harbi hendaknya.

    ReplyDelete
  12. Karpal singh tolak serban nik aziz mcm tu je..x melawan ke? Sedangkan da berapa kali dia hina islam?
    Then salahkan umno..mende la korang ni..buta ke ape?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal...
      ape yg berlaku semua nak salahkan UMNO...

      Delete
  13. Pas konon buat event dpt ilmu..hakk tuiihh maki sana sini belasah bini org..

    ReplyDelete
  14. Equivalent time set up personal loans are usually a form of cash advance loans granted for one four weeks
    length through catastrophe occasions. Many don’t need your evidence of
    situations’ unexpected, neither they might require surety,
    credit ranking not other things. You could possibly method if you want a, numerous critical expenditures or even cover your corporation fees – Equivalent day installing
    lending products can assist you in a conditions.
    Presently all these borrowing products can be purchased via
    the internet.

    my web-site :: chwilówki

    ReplyDelete
  15. Equal afternoon installment financial loans are usually a sort of online payday loans furnished for a thirty day period period for critical cases.
    They will don’t demand the particular evidence of situations’ unexpected, or they require surety, credit profile not other stuff.
    You could schedule a secondary, numerous significant brings home and
    also covers your corporation costs – Similar moment fitting up personal loans will help you in a conditions.
    These days these types of financial products are presented on the
    web.

    Also visit my site kredyt bez bik

    ReplyDelete
  16. Same daytime installment loans will be a make of payday cash advances delivered for
    that few weeks time with unexpected emergency conditions.
    These don’t have to have the actual evidence of situations’ unexpected emergency, regulations needed surety,
    credit ranking or other stuff. It's possible you'll arrange
    a vacation, various vital brings home or perhaps deal with your organization bills – Identical daytime installment borrowing products can assist you in any occasions.
    These days most of these financial loans can be bought over the internet.


    My web site szybka pożyczka

    ReplyDelete
  17. DAP terang2 benci islam
    PAS terang2 pecahkan umat Islam
    PKR terang2 gila kuasa
    Lu org pk la balik.. semasa pemerintahan BN.. Aku sebagai umat Islam senang nak sembahyang.. sbbnya byk masjid, surau kat Malaysia ni termasuk kat shoping kompleks pun ada surau kecil.. Lantak la pemimpin nak rasuah ke nk ape ke.. janji hak org MelayuIslam tak dipersenda.. dosa mereka antara die dan Allah.. sebelum tergadai seperti singapura baik kite pk balik sape yang hendak kite undi.. Wasalam..

    ReplyDelete
  18. semua bangang...... xda keje lain ke selain politik yg memudaratkan.. bodoh + bangang + bahalul + badigul pengikut ekstrim UMNO + PAS + DAP + PKR...ini pun leh jadikan topik politik...

    ReplyDelete
  19. Maaf terlambat ...

    Kalau nak diikutkan ..yang sebenar benarnya tak ada pun kafir dzimmi atau kafir harbi di Malaysia ...

    Alasannya ..Hukum Allah tidak dilaksanakan sepenuhnya di Malaysia ..bukan soal hudud ..kerana hudud itu cuma sebahagian dari hukum Allah ..

    Soalnya siapa yang mampu menegakkan negara Islam / Darul Islam / Daulah Islamyiah di Malaysia?

    PAS atau UMNO ??? kedua duanya juga bukan ..

    Ya..UMNO gagal melaksanakan Hukum Allah ..tetapi sekurang kurangnya UMNO telah meletakkan Islam ditempat yang paling baik di Malaysia ... sebagai Agama Rasmi Persekutuan ...langkah awal sudah pun ada ... soalnya bagaimana kita hendak merealisasikan Hukum Allah yang sebenar dilaksanakan di Malaysia... umat Islam hanya berebut rebut menuntut Islam sebagai hak ekslusif mereka tetapi gagal melaksanakan apa yang dituntut .. maka menjadi tanggung jawab semua mengelakkan perselisihan dan bersama sama memikul tanggung jawab menjadikan Hukumm Allah sebagai Hukum Negara hingga Malaysia benar benar menjadi negara Daulah Khilafah ... barulah kita boleh mengenalpasti yang mana kafir Dzimmi atau yang mana kafir harbi ...yang penting .. kita umat Islam di Malaysia harus sedar bahawa kita sentiasa ditekan dan dituntut oleh pihak pihak tertentu untuk memenuhi kehendak mereka ..

    ReplyDelete